tirsdag 31. januar 2017

Infografikk





Egenvurdering av infografikk

Dette har vi gjort:
Hele oppgaven startet med at vi fikk en kjapp gjennomgang av de åtte epokene innen mediehistorie. Deretter fikk vi utdelt oppgaver og grupper. Oppgaven gikk ut på å lage en infografisk film om en av epokene. Meg, Lina og Ronja-Marie fikk epoken «Dreiningen mot det visuelle», som var en epoke innenfor media mellom årene 1950-1960. Vi satte oss inn i epoken og startet med å planlegge hvordan vi ville bygge opp filmen. Vi visste lite om hvordan vi skulle lage filmen, men var enige om at vi ville ha med stemmer i bakgrunnen. Vi satte oss derfor ned og begynte å skrive manus.
Tiden hadde kommet for å presentere et fremlegg av ideen vår. Nærmest rett før det var vår tur, kommer ideen om å filme oss selv i koven og legge på bilder og noe annen film. Etter god tilbakemelding fra lærere valgte vi å gjøre det slik.
Første dagen vi skulle filme var Ronja dessverre syk, så jeg og Lina filmet kun oss selv. Et lite problem som oppstod var at dagen vi skulle filme Ronja, fant ingen lader til kameraet vi hadde brukt tidligere. Derfor ble bilde og lys noe forskjellig, men dette måtte bare gå.
Når vi var ferdig med å filme, satte vi filmen sammen i den rekkefølgen vi ville ha den og la på diverse bilder, lyder og andre filmklipp. Bildene vi la på filmen ble først maskert i Photoshop. Vi har også på noe tekst som vi designe i Illustrator.

Hva har jeg lært?
Jeg har jo lært mye om infografikk. Jeg har lært at det er mye pirk og brått tar en god del tid. Jeg merker jo stadig at jeg lærer nye ting om premiere pro, desto med jeg jobber med det.

Lurt til nestegang…
Personlig synes jeg resultatet kunne blitt bedre. Selvet konseptet er jeg fornøyd med men det var mye problemer med både lys og lyd på filmen. På klippene av og line hadde vi problemer med flimring og bråk fra lampene. Vi fikk også skygger i bildet. Men dette er feil jeg lærer av og tar med meg videre.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar