tirsdag 25. april 2017

FAKE NEWS

I mediesamfunnet fikk vi en oppgave som gikk ut på å lage "fake news", godt oversatt til "falske nyheter" på norsk. Fake news er noe som har blusset opp  media den siste tiden. Spesielt etter president Donald Trump's tale på pressekonferanse under presidentvalget, der han anklagde Jim Acosta med ordene, "you are fake news!". Men hva er egentlig fake news? Det finnes flere definisjoner på dette, men det meste ligger i ordet og sier seg selv. Nyheter som er falske. Rykter og nyheter vinklet og vridd i ren propaganda hensikt. 

Når jeg selv skulle lage en såkalt falsk nyhet, rettet jeg meg naturlig mot Trump ettersom dette er en person jeg kobler opp mot temaet, og tittet nærmere på noe av det han kjemper og står for. Blant annet en plan om å bygge en omlag 3200 kilometer lang mur i ytterkanten av Mexico, noe jeg synes virker absurd i seg selv. Jeg bestemte meg derfor for å lage en nyhet som vedtok at bygningen av muren faktisk var iverksatt. Nå skal det sies at denne nyheten ikke er helt urealistisk at plutselig dukker opp en dag. Det jeg har gjort for å gjøre nyheten mer falsk, er å overdrive noe rundt konseptet. Blant annet størrelse og pris på mur. Og dette med enveisbillett til Mexico.

Når det kommer til layout har jeg prøvd å lage en kopi av en nyhets artikkel i Aftenposen. 

Slik ble resultatet:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar